الوار و ضایعاتش

مکان فعلی شما :  

یکی از منابع طبیعی مورد استفاده بشر در طبیعت چوب و الوار است. چوب را می توان یک منبع تجدیدپذیر نامید درصورتیکه از جنگل ها به درستی نگهداری شود و برداشت بی رویه از آن نداشته باشیم. چوب جایگاه ویژه ای در اقتصاد جهانی دارد بطوریکه سالیانه ۲۵۰۰میلیون مترمکعب در جهان تولید می شود.

براساس نوع اقلیم موجود در ایران، انواع چوب درختان موجود است و برای مصارف بسیاری استفاده می شود از جمله تولید کاغذ، تولید در و پنجره چوبی، ورقه های ام دی اف، مجسمه های چوبی و…

در ده سال اخیر با توجه به شروع موج تغییر اقلیم و افزایش دما و خشکسالی در جهان، آتش سوزی های جنگل ها بیش از پیش شده است. از طرفی بی احیاطی گردشگران و برافروختن آتش برای تفریح ، موجب از بین رفتن مساحت وسیعی از جنگل ها می شود. طبق تحقیقات صورت گرفته بیشترین علل وقوع آتش سوزی جنگل ها، خطای انسانی است.

از طرف دیگر سوء استفاده برخی افراد، بهره برداری نادرست مانند قطع و برداشت غیراصولی درختان برای فروش، شهرک سازی و تبدیل جنگل ها به مراتع و زمین کشاورزی و مسائلی از این دست، منجر به فرسایش خاک و نابودی جنگل ها می شود بطوریکه حتی با کاشت درخت و احیای جنگل ها هم جبران پذیر نخواهد بود.

با توجه به مطالب گفته شده اهمیت بازیافت و استفاده از ضایعات چوب و الوار می تواند نقشی اساسی داشته باشد.

در زمان تراش و کار با چوب و پس از انجام پروژه، مقدار زیادی چوب، تخته، پوشال، خاک اره و…. باقی می ماند. برخی این ضایعات را سوزانده و فقط از گرمای آن بهره مند می شوند. برخی پوشال حاصله از رندیدن چوب را به مرغدارها می فروشند. برخی از خاک اره چوب برای تمیز کردن قالب های صنعتی خود استفاده می کنند.

اما کاربرد ضایعات الوار به این موارد محدود نمی شود. ضایعات چوب می تواند خود به صنعتی جذاب تبدیل شده و از آن برای مصارف کاربردی و مهم استفاده شود.

تولید تخته فشرده:

یکی از مصارف کاربردی ضایعات الوار تولید تخته فشرده است. الوارهای چوبی که استفاده نمی شوند را به چیپس های بسیار ریز تبدیل کرده و آن ها را با مواد شیمیایی و چسب های مخصوص بصورت فشرده در آورده و به تخته تبدیل می کنند. از این تخته ها در صنایع ام دی اف و کابینت سازی استفاده می شود.

الوار

                          تخته فشرده

تولید زغال فعال:

زغال فعال یکی دیگر از محصولاتی است که از ضایعات الوار به دست می آید. از آن برای تصفیه آب، بازیافت طلا، بهبود رنگ و طعم در نوشیدنی ها و آب میوه ها استفاده می شود.

الوار

                         زغال فعال

ساخت الیاف کربن:

لینگین نوعی پلیمر طبیعی است که در دیواره سلولی گیاهان وجود دارد و همراه با سلولز باعث سفتی گیاهان می شود. از این ماره در صنعت کاغذسازی و تولید اتانول استفاده می شود. در حال حاضر از سوزاندن این ماده برای تولید بخار برای کارخانه ها استفاده می شود. محققان در پژوهش های خود متوجه شده اند که این ماده در تولید الیاف کربن کاربرد دارد.

الوار

                           الیاف کربن

کامپوزیت چوب پلاست:

کامپوزیت چوب پلاستیک صفحات و الوارهای است که از پلاستیک بازیافت شده و ذرات کوچک چوب یا الیاف ساخته می‌شود. کامپوزیت چوب پلاستیک چند سالی است به بازار ایران وارد شده و علاقه‌مندان و استفاده کنندگان مخصوص به خود را دارد.

الوار

                  انواع کامپوزیت